Elk bedrijf, elke organisatie, elk team is anders. Heeft kennis en kunde, karakter en een eigen manier van doen.

Wil je iets voor elkaar krijgen binnen een organisatie, met een team, dan zul je eerst moeten ontdekken, en volledig leren waarderen, wat is. Je bewust verbinden met wat is.


Om te beginnen,


#1) Wie zijn er? Wie zijn zij? Wat doen zij? En wat willen zij?

#2) Wat zijn de huidige aantallen? De beschikbare capaciteit per dag bijvoorbeeld, het aantal leveringen per week of de variatie in reactie snelheden.

#3) Welke systemen zijn er en worden regelmatig gebruikt? Komt de voorraad -, aanvraag – of lever status in deze systemen overeen met wat er op de vloer gebeurt?

#4) Hoe wordt er gehandeld? Wordt er initiatief genomen, gereageerd, afgewacht, afgeschoven, besloten en of opgevolgd?

#5) Waar gaat het deze organisatie in de kern om? Gaat het met name om de winst, om de eigen mensen, om de klanten die ze van dienst is, om de bijdrage die ze levert?


En wat je er in eerste instantie ook van vindt, omarm het. Accepteer de realiteit. Verbind je met de huidige gang van zaken. En ontdek steeds beter waarom die is zoals ie is. Krijg zaken, waar nodig, in beweging door te accepteren wat is.

Immers, het hier en nu is de basis. En hoe eerder je je dat realiseert, hoe sneller écht noodzakelijke veranderingen kunnen plaatsvinden.


Werk met wat is. Geef mensen de kans je positief te verrassen. En krijg vanuit daar, wellicht via een totaal andere weg, samen zaken voor elkaar.


©️procdm