De kern van je werk

Je kerntaak is datgene wat jij doet wat anderen nodig hebben om verder te kunnen.

De kerntaak van een schoonmaker is zorgen voor hygiënisch, gezonde ruimtes passend bij de functie van die ruimtes.

De kerntaak van een winkelmedewerker is klanten laten merken dat je ze ziet (groeten of een vriendelijk knikje) en ze helpen waar nodig.

De kerntaak van een leidinggevende is degenen die hij aanstuurt ‘zien’, horen en begrijpen zodat zij hun werk (steeds beter) kunnen doen.


Jouw kerntaak staat zeer waarschijnlijk verwoord in de titel of overkoepelende zin van je functieomschrijving. 

Toch kan het lastig zijn je kerntaak concreet te vatten. In de zin van… wat doe ik dan letterlijk, iedere werkdag? Waardoor ik in ieder geval mijn kerntaak kan afvinken als gedaan ✅?

Je komt als volgt tot de kern van je werk:

#1 Welke informatie en data ontvang je in de organisatie? Gewild en ongewild.

#2 Op welke informatie en data die je ontvangt heb je lees-, schrijf-, én wijzigingsrechten?

#3 Op welke informatie en data die je ontvangt heb je lees-, schrijf-, en wijzigingsrechten én maak jij de keuze voor wel of geen vrijgave voor? Besluit jij als ‘klaar’ voor de volgende stap in de levering, klaar voor gebruik door collega’s of klanten?