Een nieuw programma, nieuwe software, nieuwe klanten, een nieuwe medewerker, een nieuw project… trekken allemaal aandacht. In het begin.

Een andere manier van handelen… begint pas na een tijdje op te vallen.


Werken vanuit Wat Is,


#1) Begint klein. Door bijvoorbeeld vanaf nu ten minste met een ‘dank je wel voor je bericht’ te reageren op elke mail die binnenkomt. Persoonlijk.

#2) Begint met het pakken van ‘laaghangend fruit’. Die stappen binnen je proces van dienstverlening aanpakken die je direct beter kunt doen. Zoals over elk nieuw verzoek of elke wijziging zo snel mogelijk, daadwerkelijk een beslissing nemen. Letterlijk de bijbehorende actie te doen. Antwoorden, beginnen, doen, inplannen, afmelden, etc.

#3) Begint met hulp vragen aan je team, aan de mensen om jou heen. Geef mensen de kans je positief te verrassen. Zij maken zaken uiteindelijk beter dan verwacht.

#4) Is doorgronden wat je hebt. Kunnen de huidige mensen, systemen, materialen en processen helpen bij datgene wat je voor ogen hebt?

#5) Vereist te weten wat je voor elkaar wilt krijgen. Zoals een hogere omzet, een hoger winstpercentage, nieuwe klanten, minder fouten, minder klachten, minder retour zendingen of een hoger percentage matches. De vertaalslag van dat wat je voor ogen hebt in iets wat (eenvoudig) te tellen is.

#6) Staat of valt met je daadwerkelijk kunnen verbinden met Wat Is. Zoals contact hebben met de mensen die het werk doen, de data van de organisatie kunnen lezen en letterlijk zelf mee werken om zaken inside out te kunnen begrijpen en, waar nodig, te verbeteren.


Werken vanuit Wat Is, is niet direct de aantrekkelijkste en mentaal gemakkelijkste manier. Voorbij de korte termijn blijkt werken vanuit Wat Is… wel de duurzaamste te zijn.

Want een kleine verandering in gedrag herbergt de grootste kans van blijvende verbetering.

©️procdm