Opgelopen achterstanden in (huis-)werk bijwerken

Opgelopen achterstanden in (huis-)werk bijwerken doe je zo:


#1) Overzicht van alle dingen waar je nog wat voor moet – en kunt doen

Alle achterstallige én huidige taken die je op dit moment op je bord hebt.
Met ‘moet doen’ bedoel ik dat je alleen die opdrachten in je overzicht zet waar je niet onderuit komt. Dat zijn jouw taken waar (1) anderen afhankelijk van zijn om verder te komen en (2) taken die je moet doen om zelf verder te kunnen.
Bewust schrijf ik ook ‘kunt doen’. Openstaande taken kunnen inmiddels door de realiteit achterhaald zijn. Niet meer nodig of praktisch niet meer mogelijk.

Je overzicht orden je op onderwerp (vak). Binnen elk onderwerp de taken opsommen op datum van binnenkomst.


#2) Je kiest 1 opdracht uit je overzicht en voert die uit tot oplevering

Het overzicht zelf scan ik op zoek naar:

  • ‘Laaghangend fruit’: dingen die je snel, gemakkelijk en meteen kunt doen).
  • Voorbereidend werk: zoals benodigde materialen bestellen.
  • Grotere of complexere stukken doorzetwerk: werk waar je tegenop ziet en waarbij, als je er aan begint, halverwege stoppen averechts werkt.
  • Een redelijk logische volgorde van taken.


Ik kies telkens-1-taak OF 3-taken-doen-vandaag, naar gelang de ruimte die ik op dat moment (nodig) heb.


Door laaghangend fruit weg te werken boek je snel succes en het is goed voor ‘de spirit’. Je ziet je overzicht slinken.
Wanneer het je niet lukt om je er toe te zetten… helpt het eerst 1 taak laaghangend fruit af te ronden… en daarna het doorzetwerk te doen.

Voorbereidende taken zijn meestal ook snel en gemakkelijk te doen. Voorbereidende taken ✅ geven rust aan opdrachten die van hen afhankelijk zijn.

En het grootste verschil tenslotte: een stuk doorzetwerk afgerond ✅ levert nieuwe energie, (zelf-)vertrouwen én merkbare ruimte op.


#3) Overzicht bijwerken en een beetje planning

Elke afgeronde taak probeer ik zo snel mogelijk uit het overzicht te krijgen. Dat lukt niet altijd, soms moet er nog een goedkeuring binnenkomen. Dan laat ik die taak zo min mogelijk opvallen. Hij staat er alleen nog maar in om die binnenkomende goedkeuring in de gaten te kunnen houden.

Doel is het overzicht op ‘0’ krijgen.

Aan planning doe ik weinig tot niets. Het overzicht up-to-date houden en taken afronden (doen) werkt.
Wat wel een vorm van planning is, is het overzicht scannen op taken die passen bij de ruimte die ik op dat moment of die dag, die week (nodig) heb. Het kiezen van de taken die ik nu, vandaag doe.



Dit artikel focust op opgelopen achterstanden bijwerken. Het voorkomen van nieuwe achterstanden is daar een essentieel onderdeel van. Want anders blijf je in zo’n vicieuze cirkel hangen.
Vandaar:

#4) Bij blijven met nieuw binnenkomende opdrachten waar je niet onderuit komt.

Omdat bij blijven een andere manier van doen is, voeg ik enkel een link in naar een artikel waar wat meer over bij blijven, bij zijn in staat.


Begin met een overzicht van alles wat je op je bord hebt liggen.


P.S. Vraag iemand die jij vertrouwt en aan wie je je werk durft te laten zien om voor jou het overzicht te bewaken en bij te houden.
Het overzicht maken doe je samen en het werk doen kun je zelf.
Waar je steun aan hebt is iemand die weet waar je staat, waar je aan werkt en die samen met jou jouw voortgang bewaakt.

Iemand die vooral is en die zonder oordeel vragen stelt, enkel om duidelijk te krijgen wat er (nog) gedaan moet worden.
Iemand die jou elke (werk-/school-)dag even aan je mouw trekt en die, indien nodig, jou helpt ruimte te krijgen om je achterstand daadwerkelijk bij te kunnen werken.



P.S. Wil jij degene zijn die zonder oordeel vragen en stelt en helpt een achterstand in een voordeel om te buigen? En kun je daar houvast bij gebruiken? Meld je dan aan voor redelijk wekelijkse updates en geniet de (huis-)werk bijwerken actie.


We zitten nu in maart. Er is tijd om nog van alles voor elkaar te boksen voor het zomervakantie is.