Iets ordenen lukt de meeste mensen wel. Als de ‘nood’ maar hoog genoeg is dan ruim je de kamer op, gooi je het afval weg en poets je de keuken. Neem je een besluit over dat project, reageer je op een klacht en ruim je de mail box op.



Orde houden is een ander verhaal. Dat vergt gedrag waar je op kunt rekenen gedurende een langere periode. Zaken op gezette tijden doen of juist bewust laten.

Het is op komen dagen, er zijn. De voorbereiding gedaan hebben, materialen bij je. Je (kern)taak doen. Zien, horen en waar nodig opvolgen. Gedrag waar jezelf, en anderen, op kunnen rekenen. Gedrag dat ontvankelijk en aanstekelijk is.

Orde houden begint met er zelf iedere keer te zijn. Letterlijk op de werkvloer, op kantoor of online present. En vervolgens door je taken, naar beste kunnen, uit te voeren. Je rol te zijn, te weten wat je kerntaak is en je verantwoordelijkheid te nemen door wat je doet en laat.

Bijvoorbeeld als voorzitter mensen welkom heten en de vergadering starten. Als oproep winkel medewerker het team groeten, de schoonmaak spullen pakken en het eerste schap leeg halen. Of als kantoor medewerker ’s ochtends eerst reageren op alle nieuwe aanvragen en wijzigingen sinds de vorige werkdag, deze verder brengen en waar mogelijk, afronden.



Ordenen is belangrijk, orde kunnen houden maakt op een gegeven moment het verschil.