Persoonlijke, informatieve dienstverlening (2)

In ieders werk zit iets van een personal touch.

Een slijterij eigenaar die van elke fles wijn in zijn winkel weet waar die vandaan komt, in welk type grond zijn druiven zijn gegroeid, hoe die gebotteld is en die de mensen die hem geoogst en gebotteld hebben kent. Een slager die de beste dieren (gezond, goed gevoed en goed behandeld) er in één oogopslag tussen ziet staan. Een chauffeur die weet te laden en te lossen in de smalste straatjes zonder zijn rust te verliezen.


Wanneer je op fysieke afstand, met een computerscherm en per telefoon werkt heb je ook een personal touch. Bewust of onbewust.


#1) Zoals de audit trail die je achterlaat in de systemen waar je mee werkt. Welke keuzes naar aanleiding van nieuwe en gewijzigde gegevens heb je op welk moment gemaakt? Dat vind je in de audit trail terug. Je personal touch als een combinatie van inloggen, ‘clicks’ (keuzes) en de tijd die je gebruikt.


#2) Zoals wel of niet je eigen naam gebruiken wanneer je mensen te woord staat, mailt en schrijft.


Ondertekenen met alleen de organisatie naam is afstandelijk werken. Het maakt niet uit of jij dit werk doet of een ander. Het zwaartepunt ligt hier op het correct uitvoeren van beleid, niet op mensen van dienst zijn. Proces gestuurde software kan dit werk vanaf de middellange termijn beter af.


In werk wat je voor mensen doet, zonder dat je ze letterlijk ziet, is je personal touch belangrijk. Waaronder het gebruiken van je eigen naam. Het maakt dat je (onbewust) ‘controleert’ of je ook als mens achter je keuzes en acties staat vóór je spreekt, verzendt of overhandigd.



Fijne dag,

Met vriendelijke groet,

Maritza Witteveen
procdm – informatie en data verwerking