Routines van gezonde organisaties

Zoals reinheid, regelmaat, relaties en beweging aan de basis staan van gezond leven, staan er ook routines aan de basis van gezonde organisaties.

Routines zijn dingen die je regelmatig (het liefst dagelijks) uitvoert, zonder dat je je daar (nog) toe moet zetten. Zoals tandenpoetsen voor je naar bed gaat.

De routines van gezonde organisaties zijn:

#1) snel antwoorden of in ieder geval snel laten weten dat je iemand’s ‘vraag’ gezien hebt. Immers, dienstverlening begint met mensen ‘zien’.

#2) iedere werkdag opnieuw zorgen dat je weer bij bent met wat je organisatie in de kern doet. Zodat je op haar core business kunt blijven rekenen.

#3) voor alles een vaste plek. Verwerkte mails gaan in archief map X, commando’s worden verstuurd vanuit een gelijknamige Gateway file, ‘clean desk policy’ aan het einde van de werkdag. Weten waar je vindt wat je nodig hebt.

#4) navragen, doorvragen of uitzoeken wanneer iets onduidelijk is. Waardoor je blijft begrijpen wat je, waarom doet én daar achter staat.

#5) Wanneer je iets ‘geks’ ziet, iets dat je opvalt, doe je er iets mee. Mist er iets, is het onlogisch of zie je een ‘fout’? Kies je actie en voorkom dat eventuele schade groter wordt.

Routines in een organisatie zorgen voor een gedegen basis waar je 24/7 op kunt rekenen en verder op bouwt.
Routines helpen koers te houden.