Van nature niet geordend en wel eindverantwoordelijk

Ordenen en geordend houden past bij je of niet. Iedereen kan ordenen en de meeste mensen kunnen dit niet succesvol. Gelukkig, want dienstverlening gedragen door zeer verschillende mensen doet het goed.

Om succesvol te kunnen ordenen heb je meerdere van de volgende eigenschappen als doorzettingsvermogen, oog voor detail, ordentelijkheid, luisteren voorbij jezelf, uit kunnen leggen en ‘puzzelhersenen’ nodig.

Zie je jezelf totaal niet terug in bovenstaande eigenschappen, zorg dan dat je iemand vindt die ‘ordenen’ wel in zich heeft. Ga in ieder geval niet tegen heug en meug proberen dit werk zelf te doen. Na enkele dagen blijkt alle tijd en energie die je er in gestoken hebt toch geen zoden aan de dijk te zetten. En je wordt er ook echt niet blijer van. Vind daarom je rechterhand die dit wel van nature kan.


Wat je wel kunt doen, wanneer je van nature niet geordend en wel eindverantwoordelijk bent:

#1 het operationele proces inside out kennen. Welke stappen doen we, hoeveel ‘clicks’ kosten die en wat draagt iedere stap bij aan wat onze klanten en medewerkers nodig hebben?

#2 het proces verzekeren door bij zijn met je kerntaak van iedere medewerker te eisen. Elke werkdag opnieuw.

#3 een voorbeeld zijn van hoe er met onduidelijkheden, twijfel en ‘fouten’ wordt omgegaan. Zoals gelijk aanpakken door meteen na te vragen, of te melden en, in overleg, beter te kiezen.
Een echt complexe zaak waarbij je niet weet welke keuze je vandaag het beste kunt maken: maximaal één nacht laten liggen. De volgende dag de keuze maken en de bijbehorende actie uitvoeren.


De dienstverlening ordenen en geordend houden, daar heb je als organisatie ongelooflijk veel profijt van.