Wanneer je vaak, veel werkdruk ervaart stapelt werk zich steeds hoger op.

Zo’n vicieuze stapel neer halen?


Door bewust te doen wat sowieso goed gaat.

Terug naar de basis.

Terug naar je kerntaak. Het werk waarvoor je deze baan of opdracht aangenomen hebt.

Want je kerntaak? Die doe je goed en doet je goed.
Je kerntaak krijg je voor elkaar, daar hoef je niet bij na te denken, dat lukt ‘gewoon’.


Voorbeelden van kerntaken:

  • Als receptioniste help je eerst elke klant voor de balie verder.
  • Als kassa medewerker scan je eerst alle producten op de band en reken je af met iedere klant.
  • Als kantoor medewerker neem je eerst de telefoon aan en handel je de vraag of het verzoek van de klant of cliënt zo ver mogelijk af.
  • Als administratief medewerker verwerk je eerst de nieuwe of gewijzigde informatie.
  • Als docent geef je eerst de vakles die op het rooster staat.
  • Als chirurg opereer je eerst de patiënt die binnenkomt.
  • Als programmeur ontwikkel je eerst de volgende feature mee, task na task.
  • Als manager beantwoord je eerst de vragen van je team.

Pas daarna… neem je bijvoorbeeld deel aan vergaderingen, geef je training, help je collega’s, doe je verslag, etc.


Door bewust, eerst je kerntaak te doen merk je dingen op die goed gaan, zoals:

  • Werk wat je af hebt.
  • Een zaak die rond is.
  • Een opmerking waar je blij van wordt.
  • Doen waar je goed in bent.
  • Een taak die door iemand anders overgenomen is.
  • Een taak die (onverwacht) niet meer nodig is.


Voer iedere werkdag eerst je kerntaak of kerntaken uit.

De taak waarvoor je aangenomen bent of je bedrijf hebt opgericht.

Waar dan nog nodig, ontstaat ruimte om achterstanden in te halen, verbeteringen te zien en door te voeren of andere taken op te pakken.

Focus op doen wat sowieso, positief bijdraagt (kerntaak).
Pak daarna één voor één de problemen aan die er nog liggen.


Werken vanuit de inhoud, je kerntaak, werkt beter.
En is preventief ook nog eens zeer effectief.