In gesprekken, tijdens vergaderingen, aan de telefoon, je kind die iets vertelt, écht luisteren is nog niet zo gemakkelijk. Echt luisteren vraagt van je dat je je eigen aannames, agenda, prioriteiten, opkomende oordelen en oplossingen parkeert. Mét wielklem. Echt luisteren begint met zijn. Alleen maar zijn, 100% in het nu. In het gesprek, in de… Lees verder Luisteren met de wil om te begrijpen
Opgelopen achterstanden in (huis-)werk bijwerken
Opgelopen achterstanden in (huis-)werk bijwerken doe je zo: #1) Overzicht van alle dingen waar je nog wat voor moet – en kunt doen Alle achterstallige én huidige taken die je op dit moment op je bord hebt. Met ‘moet doen’ bedoel ik dat je alleen die opdrachten in je overzicht zet waar je niet onderuit… Lees verder Opgelopen achterstanden in (huis-)werk bijwerken
Routines voor consistente, hogere kwaliteit
Routines werken voor organisaties en mensen omdat je er op kunt bouwen. Routines leveren een consistentie output met gaandeweg een steeds hogere kwaliteit. Zoals dansers hun dansroutine (choreografie tot in de puntjes gerepeteerd) dansen en daardoor, op het toneel, boven zichzelf uit stijgen en hun publiek ‘raken’…. zo voeren wij onze kerntaak routine uit en… Lees verder Routines voor consistente, hogere kwaliteit
Eerst bewezen gedrag, dan de API
Eerst herhaaldelijke uitvoering van hoe je mensen van dienst wilt zijn en bent, dan een Application Programming Interface (API) om die bewezen uitvoering te helpen vermenigvuldigen, veiliger, sneller en beter te maken. De daadwerkelijke uitvoering, met de handen in de klei komt vóór automatisering. Je automatiseert repeterende, dienstverlenende taken die je klanten nodig hebben en… Lees verder Eerst bewezen gedrag, dan de API
Van proces naar routine naar software
Waarmee ben je je klanten van dienst? Wat hebben jouw klanten nodig? Wat hebben jouw medewerkers nodig om deze klanten van dienst te zijn? En hoe doen jullie dat precies? Van hoe doen we iets (proces), naar routine (uitvoerend, repeterend gedrag) en tenslotte naar software. Dat is de route naar systemen die gewenst gedrag versterken… Lees verder Van proces naar routine naar software
Routines van gezonde organisaties
Zoals reinheid, regelmaat, relaties en beweging aan de basis staan van gezond leven, staan er ook routines aan de basis van gezonde organisaties. Routines zijn dingen die je regelmatig (het liefst dagelijks) uitvoert, zonder dat je je daar (nog) toe moet zetten. Zoals tandenpoetsen voor je naar bed gaat. De routines van gezonde organisaties zijn:… Lees verder Routines van gezonde organisaties
Betere dienstverlening begint zonder geld
Een nieuwe manier van dienstverlening met aandacht voor de mens achter het ‘schermverhaal’ begint met verandering van je eigen gedrag. Niet met geld, een ander systeem of nieuwe mensen. Een nieuwe, betere, menselijkere en winstgevender manier van diensten verlenen begint met ander gedrag. Zoals je in een vliegtuig geleerd wordt eerst jezelf van een zuurstofmasker… Lees verder Betere dienstverlening begint zonder geld
Plezier en succes op je (werk)plek
Een reden waarom dingen je niet gemakkelijk af gaan, terwijl je dat wel zou verwachten, kan zijn dat je niet doet wat bij je past. Ook al heb je een HBO of WO diploma, wanneer je van nature sociaal bent en je zit hele dagen achter een computer, dan werkt het niet. Een café runnen… Lees verder Plezier en succes op je (werk)plek