Bij zijn is menselijk, snel, accuraat, minder fout gevoelig, eerlijk en kosten effectief. 

Een wijziging in de planning is prima te handelen. Vlak van tevoren een hele planning maken niet. 

Bij zijn laat ruimte voor creativiteit. Wanneer je bij bent, vallen zaken die je beter zou kunnen doen je opeens op. Je ziet het doordat je bij bent.

Bij zijn is vet op de botten, waardoor je bij onverwachte overmacht niet gelijk de chaos in draait.

Bij zijn is 1-op-1, van mens tot mens. Een persoonlijke touch, je wordt wederzijds gezien. Batches kun je ’s nachts draaien, op afstand, op een totaal andere locatie. Degene die de batch start of geautomatiseerd heeft, heeft geen enkel individueel contact met iemand wiens data door de batch gaat.

Bij zijn is dynamisch. Bij zijn verandert mee met wat je al doende leert. Jouw kern taak verandert door consistent bij te zijn. Je blijkt een stap over te kunnen slaan of handiger in te kunnen richten. Bij zijn groeit met je mee. Je wordt steeds beter in wat je doet. Als organisatie en als individu.

Door bij te zijn weet je waar je aan toe bent. Weet je wat er op dit moment nog mogelijk is en wat niet (meer) kan. De voorraad, de status en overzichten kloppen met hoe het er daadwerkelijk, nu voor staat. Je weet wat nog open staat en actie of opvolging behoeft.

Door bij te zijn kloppen je cijfers. Omzet, verkoop, capaciteit, voorraad, uren, materialen, kilometers, planning en alles wat er nodig is om de dienst of het product te leveren wat jouw bedrijf levert. Simpele cijfers, aantallen, percentages en gemiddeldes. Voor mensen te lezen en te interpreteren als ‘het gaat goed’ of ‘we kunnen beter’.

Vergeet logaritme, regressie en plots even. Want de aantallen laten het al zien. Als je bij bent. Aantallen, percentages en beschrijvende statistiek is werkt voor mij beter dan voor mij moeilijk te volgen statistiek of gegoochel met getallen.

Op bij zijn kun je rekenen. Je denkt er niet over na, je doet. En wanneer je jouw ‘bij zijn’ voor de (werk)dag gedaan hebt, kun je rustig andere dingen oppakken. Het belangrijkste wat jij kunt doen voor de organisatie, jezelf, collega’s, leveranciers en klanten is bij zijn met jouw kern taak. Want dan kan iedereen na jou in de service keten weer verder. Bij zijn levert in de basis rust.

Wanneer je bij bent kun je gemakkelijk jezelf zijn. Hoef je je als organisatie niet extravert te gedragen wanneer je introvert bent. Hoef je geen congressen of beurzen te bezoeken wanneer je pet daar niet toe staat. Hoef je alleen kerstcadeaus rond te brengen bij klanten als je dat leuk vindt en daar blij van wordt. Kun je, waar nodig, extra stappen voor collega’s en klanten zetten op de manier die bij jou past.

Bij zijn is een beloning op zich. Door bij te zijn kom je onderweg vele gouden randjes tegen.