Soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Wat wil je voor elkaar krijgen? En wat moet daar nog voor gedaan worden?
Wanneer wil je het voor elkaar hebben? Heb je een deadline, een datum?
Verzamel een lijst van wat er nog voor gedaan moet worden. Alles wat je de komende 5 minuten te binnen schiet.
Daarvan kies je iets wat je nu zo ver mogelijk gaat afronden:
#1) Rekening houdend met de volgorde waarin het werk het handigst gedaan wordt. Zoals eerst stofzuigen, dan dweilen. Of eerst bij zijn, daarna werken aan de niet-urgente, belangrijke taak op je bord.
#2) Op basis van wat je op dit moment het beste kunt. Ben je nu in staat de diepte in te duiken om echt te willen begrijpen, tot in detail uit te zoeken, of iets klopt, hoe iets werkt?
Of werkt het beter om eerst ‘laaghangend fruit’ te pakken? Werk wat je gemakkelijk afgaat, waar je niet echt hoeft na te denken en waarvan je in korte tijd een hele hoop kunt afronden?
#3) Kun je taken schrappen of delegeren? Doe dat gelijk.
Al doende wordt het taak na taak duidelijker wat er nog voor gedaan moet worden en hoe dat het beste gedaan kan worden.
Op het moment dat je weer ‘weet’ dat je het voor elkaar krijgt, zie je door de bomen het bos weer. En hoef je alleen nog zo goed mogelijk uit te blijven voeren. Totdat de lijst van wat er nog voor gedaan moet worden… verdwenen is.