Je hebt als organisatie wensen, mogelijkheden, ziet ruimte voor verbetering en wilt kansen benutten.

Kijk daarbij ook eens achterom

#1) Kijk om naar wat er al staat. De organisatie, het bedrijf, het team zoals het inmiddels is. Ze heeft bestaansrecht.

#2) De medewerkers die er zijn, de klanten die je bedient, de systemen die je gebruikt, de routines die je hebt.

Het werkt, je doet iets goed!

Laat je niet overrompelen, overrulen of overtuigen door wat voor extern voorstel, advies of ‘moeten’ ook. Hoe fancy, onmisbaar, onontkoombaar en sterk ook gepresenteerd.

#3) Kijk naar de groei die je organisatie heeft doorgemaakt en naar wat er onderweg is geleerd.

#4) Naar de zaken die zijn beleefd, de ervaring die is opgedaan en de mensen die jullie ontmoetten en spraken.

#5) Kijk hoelang deze organisatie er al is!


Kijk om en put daar richting, kracht en energie uit.

Een volgende stap? Met wat is. Vanuit wat is. Je organisatie leert zelf het beste hoe.

En (externe) hulp? Prima… zolang je zelf de regie houdt!


©️procdm