Hoe minder tastbaar het product wat je levert, hoe beter je de (aan)vraag of opdracht van de klant wilt doorgronden om te leveren wat deze klant nodig heeft.


In organisaties waar direct met – en voor mensen gewerkt wordt, is sense vereist om te kunnen voldoen.


80% van de vragen, verzoeken en wijzigingen is routine. Duidelijke, logische eerstvolgende acties, naadloos passend in het plaatje of het lopende verhaal.

Sense in de zin van common sense, gezond verstand mèt sensitiviteit, compassie is vereist waar de vraag, het verzoek of de wijziging niet naadloos in het plaatje of lopende verhaal past.

Sense als,

#1) Common sense, gezond verstand. Past dit verzoek in de huidige situatie? Klopt dit verzoek als onderdeel van het geheel? Draagt deze vraag bij aan het beoogde resultaat? Ligt de volgende stap in de lijn der verwachting? Is dit een onverwachte wijziging? Valt dit verzoek uit de lucht? Gaat het om een dusdanig vreemd verzoek dat pauze, een nacht laten landen, noodzakelijk is om een juiste volgende stap te kunnen kiezen?

#2) Sensitiviteit, compassie. Het gaat in (zakelijke) dienstverlening om mensen. Wat vraagt deze persoon? Met welke intentie? Wat heeft hij of zij nodig? Hoe kan ik nu écht van dienst zijn? Wat mist er hier? Wat zie ik over het hoofd?


Sense is rekenen op intuïtie. Voor die 20% van de vragen, verzoeken en wijzigingen die niet 1-2-3 duidelijk zijn. Waar je je prima mee redt wanneer je de-wil-om-te-begrijpen inzet.


Sense vormt mede de basis van een verschil maken. Het verschil maken van mensen zien, willen horen en uiteindelijk begrijpen. Waardoor medewerkers en klanten groeien en genieten van doen.


Als organisatie zie je dit verschil weerspiegeld in hogere aantallen omzet en lagere aantallen verloop. Een stabiele, lerende organisatie.


©️procdm